05 november 2008

Säga vad man vill om USA

Det är stort.
När jag 1980, vid ett besök i New York, stod framför World Trade Center, såg uppåt för att se slutet på den gigantiska byggnaden
såg jag himlen först när jag höll på att falla baklänges.
Det var stort.
Byggnadens och USAs storlek kändes bokstavligen, i kroppen.

21 år senare, då jag talade med en god vän per telefon och TVn var påslagen i bakgrunden, körde i TV-bilden ett flyplan rakt in i samma byggnad. En gigantisk explosion följde, berättade jag för vännen det jag såg och undrade vi hur man i USA kunde göra actionfilmer så trovärdiga.
Det var den 11 september 2001.

För ett par timmar sedan, den 5 november 2008, blev klart att USAs näste president heter Barack Obama. Och minns det hopp som kom, när jag i början av valrörelsen såg och hörde hans "changespeech". Det hopp som gick när 'klokare' tankar förklarade:
"Allt i världen är möjligt, utom en svart president i USA!"

Och i den svärta som råder, inte minst på den här bloggen, är det största "The Freedom of Speech".
Så säga vad man vill om USA. Det är stort.

Alf Susaeg